Miért kell hatalmas felni a mostanában gyártott autókra?

2025. 12. 01.

Te észrevetted már, hogy az utóbbi években egyre hatalmasabb felnivel szerelik az új autókat?


Borítókép a bejegyzéshez

Illusztráció, forrás: Pixabay


Szép tud lenni a nagy autókerék, de azért mindennek van határa.

Ha megnézed az új autók választékát, könnyen észreveheted, hogy nagyon-nagyon kevés már az az új autó, ahol a felni 17 collnál kisebb. Már a legkisebb autók közt is hosszasan kell keresgélni, ha szeretnél találni 15 collos felnivel szerelt modellt, és ha mégis találsz, könnyen megeshet, hogy az valami olyan alapkivitelhez tartozik, amit úgyse vennél majd meg, mert az ember azért szereti, ha van legalább ködlámpa az autójában (most nem vicceltem, évekkel ezelőtt az egyik nagyon népszerű SUV-nek volt egy olyan alapmodellje, amiben nem volt ködlámpa sem, az ilyen modelleket inkább csak azért teszik szerintem a portfólióba, hogy egy olcsósított árat lehessen a reklámokba tenni, de a valóságban ritka, hogy bárki az ilyen, szinte használhatatlanra egyszerűsített kiviteleket válassza).

Milyen előnye van a nagyobb felninek?

Fiatalabb koromban sose volt olyan autóm, amin olyan igazán impozáns méretű felni lett volna, ezért persze, hogy néha vágyott rá a szívem. Mert valljuk be, tud jól kinézni a nagy felni. Azt nem mondom, hogy mindig, mert előfordulhat olyan is, hogy egyszerűen nem szép az a felni és mérettől függetlenül rosszul mutat. Vagy néha olyan is van, hogy már tényleg akkora a felni, amit már nehéz szépnek látni, ellenben nehéz nem nevetségesnek találni. De tény, hogy sok esetben jól mutat a nagy felni.
És lehet előnye is. Bizonyos körülmények között a nagyobb felni hozzájárulhat az autó stabilitásához, például a kanyarokban, ezért is van az, hogy nagyon sok versenyautón láthatsz kimondottan nagy felniket vékony magasságú gumikkal. Persze ezt is sportja válogatja, mert más kerék kell egy terepversenyhez mint egy gyorsasági versenyhez, de a lényeg, hogy a gyorsan haladó versenyautókon oka és célja lehet a hatalmas felninek.

Milyen hátránya van a nagy felninek?

A való életben viszont nem versenypályán közlekedünk az autóinkkal. Egyszerűen szükségtelen a hatalmas felni, és ráadásul rengeteg hátránya van a mindennapi életben. Minél nagyobb a felni, annál vékonyabb lesz rajta a gumi magassága, azaz nagy felnivel közlekedni olyan, mintha szekérkerék lenne az autó alatt. Lerázza a vesédet majd az út. És talán még be is vállalná az ember bátran a szekérkereket, ha Németország útjain kellene közlekednie, de Magyarországon, ahol sikerült a szocialista szintnél is rosszabbra rohasztani az úthálózatunkat (majd erről írok külön blogbejegyhést) kész önkitolás hatalmas felnivel szerelt autót venni. Garantáltan nem lesz semmi örömöd a vezetésben, ellenben valós veszélyben lesz a veséd, a gerinced, a nyakad minden alkalommal, amikor 30-nál gyorsabb sebességgel utazol.
De nem csak ez a baj, hanem az ember ugyebár évente kétszer cseréli is a téli-nyári szettjét. 15"-os felniket (rajtuk a gumikkal) még könnyen bedob az ember az autóba, nem lesz tőle sérve és a kocsiba is befér négy darab, de amikor már 17 collos felnikről van szó, vagy annál még nagyobbakról, akkor ez már komoly gond tud lenni. Nekem jelenleg egy Dusterem van 2018-ból, 16-os és 17-es felnivel volt kiadva ez a modell, és már a 17-est is túlzónak érzem. 16-os téli szettet használtam évekig ezzel a kocsival és mindig, amikor felkerültek a téli papucsok, azonnal éreztem, mennyivel jobb vezetni az autót.

Hogy működött ez nem is olyan régen?

Évekig jártam egy 93-mas Citroen Xantiával. Ez egy majdnem 4,5 méteres autó volt, annak idején kimondottan nagy autónak számított. Ha nem ismernéd, akkor úgy mondom, hogy a Passatokkal volt egy kategóriában. Ezen az autón 14 collos felnik voltak 175 mm vagy 185 mm széles és 65 mm vagy 70 mm magas gumikkal. Magam is ezeken gurultam és teljesen jó volt. Rendkívül kényelmes volt (mondjuk akkor még az utak is jobbak voltak és a Xantia egyébként is egy kényelemre tervezett autó volt a maga hidropneumatikus felfüggesztésével). Néha tetszett volna, ha szélesebb gumit tudtam volna rátenni, mint amilyen a BMW-ken volt akkoriban, de akkoriban inkább csak a valóban sportos autókra tettek 200 mm feletti szélességű gumit. Ha valaki nagyon-nagyon akarta, akkor erre az autóra is tehetett akár 17 collos felnit is, de én sose láttam ilyet.

Miért kell a példa kedvéért egy Renault 5-re 18-as felni?

Manapság viszont sokkal kisebb autók esetén is sokkal nagyobb felnikkel szerelik az új autókat. Nézd meg mondjuk az új Renault 5-öst. Ez egy 4 méternél rövidebb autó és mégis, 18-as felnikkel érhető el. Miért? Könyörgöm, miért? Semmi értelme és garantáltan csak a vesédet vered majd le velük úgy, hogy ezért ráadásul te fizettél hatalmas pénzeket. És persze fél évente anyázol majd, amikor emelgetni kell a 18 collos felniket, már ha egyáltalán befér 4 darab egy ilyen apró autóba (könnyen el tudom képzelni, hogy be se fér, ezt azért mindenképpen ellenőrizd majd le, mielőtt ilyen autót veszel).
Ne érts félre, nem a Renault 5-öst akarom bántani, mert szerintem amúgy egy remek autó (bár magam még nem próbáltam). Csak példaként választottam, de szinte bármelyik másik autót választhattam volna. A nagyobb autókon persze korábban is nagyobb felnik voltak, de ezek is egyre csak nőnek, szinte használhatatlanul ormótlanok már. A kis autók pedig lassan mind akkora felnikkel lesznek szerelve, mint 10-20 éve a legnagyobb autók. 20 éve legfeljebb a legsportosabb BMW-ken volt 18 collos felni, kisautókon 15 collnál ritkán volt nagyobb a felniméret. Most meg az a csoda, ha találsz még kisautót 15 collos felnikkel, hiszen még a Suzuki Swiften is 16 collos felnik vannak. Magyarán már a Swiften is nagyobb a felni, mint annak idején a Xantián volt, pedig a Swift az egy 3,85 méteres autócska.

Miért a nagy felni az új módi?

Én nem tudom. Talán neked lesz ötleted. Csak arra tudok gondolni, hogy esetleg arra bazíroznak a gyártók, hogy ha "szebb" (bár ez relatív) az autó a nagy felnivel, akkor még akkor is nagyobb eséllyel veszi meg a felhasználó, ha előre tudhatja, hogy öröme nem lesz benne. Talán csak a fogyasztói psziché kiszolgálása zajlik és folytatódik ez a trend majd addig, amíg megjelennek az első fogyasztók, akik egyszerűen nem akarnak szekérkerékkel szerelt autókat vásárolni.
Én mindenesetre már előre félek, hogy amikor majd a következő kocsimat veszem, ha leszek olyan szerencsés, hogy összejön az ára, nem fogok találni majd olyan modellt, ami minden egyéb igényemnek is megfelel majd, és vékony gumirétegecske helyett komolyan vehető vastagságú gumiballonok lesznek majd a felnijén. Nekem ez fontos, a magyar utakon pedig kimondottan szükséges.

Hirdetés

Kérdésed van? Beszélgessünk!

Kövess a Facebookon is!

Facebook-oldalam